Olje- og gassnĂŠringen viser vei:

Olje og gass viser vei

Industriell hÄndtering av dokumentasjon gjort elegant

I fjor sommer ble Aker Solutions tildelt nok en stor leveranse av sine banebrytende undervanns kompresjonsmoduler. Denne gangen til installasjon pĂ„ Chevron Australias gassfelt Jansz-Io, utenfor vestkysten av Australia. Gjennom hele leverings- og installasjonsprosessen er det ekstremt hĂžye krav til dokumentasjon og sporbarhet. For Ă„ sikre opprettelse, sĂžmlĂžs flyt og validering av dokumentasjon har Aker Solutions stĂžttet seg pĂ„ lĂžsningen CodeIT eDocℱ levert av det norske selskapet CodeIT AS.

Olje- og gassfeltene Midgard og Mikkel pĂ„ Åsgard ble i 2015 de fĂžrste feltene som dro nytte av Aker Solutions teknologi for komprimering av gass under vann. En etterlengtet teknologi som Ăžker utvinningsgraden for undervannsfelt betydelig. For Midgard regner man for eksempel med at utvinningsgraden gĂ„r opp fra 69,3 til 85,9, mens den for Mikkel Ăžker fra 60,1 til 68,6 prosent. Til sammen utgjĂžr dette 2 milliarder Sm3 gass og 22 millioner fat kondensat. Tilsvarende 220 millioner oljeekvivalenter som ellers ville blitt liggende under havets bunn.

– Vi er glade for Ă„ fĂ„ denne viktige kontrakten fra Chevron pĂ„ Jansz-Io-feltet. Tildelingen viser verdien av vĂ„r ledende undervanns, gasskompresjonsteknologi og er tett knyttet til vĂ„r strategi om Ă„ hjelpe industrien mot en mer bĂŠrekraftig energiproduksjon med lavere klimaavtrykk enn tradisjonelle lĂžsninger, sier Kjetil Digre, administrerende direktĂžr i Aker Solutions i en pressemelding.

Renere, kraftigere og smartere
Jansz-Io-feltet ble oppdaget i april 2000 og er lokalisert 200 kilometer nord-vest for vestkysten av Australia, pÄ vanndybder ned mot 1 400 meter. Feltet er en del av Chevrons Gorgon-prosjekt. Et av verdens stÞrste utviklede felt for produksjon av naturgass.
Siden 2015 har pioneer-modulene levert til Equinor blitt forbedret mange ganger og teknologien framstÄr i dag som langt mer robust og kraftigere. Prosjektet «Jansz-Io Compression» vil nÄr det stÄr ferdig ha tilnÊrmet tre ganger sÄ hÞy kompresjonskraft som modulene installert i Norskehavet. Til tross for at stÞrrelsen er omtrent den samme og vekten lavere.

– I lĂžpet av drĂžye seks Ă„rs drift pĂ„ Åsgard-feltet har vĂ„r undervanns-teknologi for gasskompresjon vist en imponerende system-regularitet pĂ„ nĂŠr 100 prosent. NĂ„ har vi forbedret teknologien ytterligere og er veldig glade for Ă„ levere neste generasjon system for undervanns gasskompresjonssystem til Chevron. Vi vil imidlertid ha et kontinuerlig fokus pĂ„ forbedringer for Ă„ Ăžke effektiviteten, optimere gjennomfĂžringen og maksimere potensialet, sier Maria Peralta, konserndirektĂžr og leder for Aker Solutions’ subsea-virksomhet, pĂ„ selskapets hjemmesider.

Kutter den totale tidsbruken med en fjerdedel
For Ă„ samle og behandle all leverandĂžrdokumentasjonen i Jansz-Io-prosjektet og gjĂžre den tilgjengelig umiddelbart etter opplasting for alle parter, inkluderrt kunden Chevron, , har Aker Solutions tatt i bruk det norske selskapet CodeITs system CodeIT eDocℱ. Over 500 brukere, inkludert leverandĂžrer til prosjektet, Aker Solutions selv og kunden Chevron bruker i dag CodeIT eDocℱfor konsistente, felles review av dokumenter og tegninger.

– Vi designer, utvikler og leverer plattform uavhengige, industrielle programvarelĂžsninger ment Ă„ sikre bred, etterrettelig sporbarhet og pĂ„ den mĂ„ten optimalisere produksjonsprosessene. Vi har helt siden 2018 samarbeidet tett med Aker Solutions for Ă„ se pĂ„ hvordan vi best kan implementere CodeIT eDocℱsom en link til deres interne ERP-system SAP, for automatisk synkronisering av dokumenter og data i sanntid. Noe som har fĂžrt til ca 25% reduksjon i dokumentasjons kostnadene. Dette er spart tid som tidligere ble brukt pĂ„ opp- og nedlasting av dokumentasjon, rigid manuell versjons-kontroll og endelĂžse sĂžk etter spesifikke dokumenter, , sier Svein Inge Sanna i CodeIT.

Ønsker Ä fjerne dagens Dokumentkontroll-funksjon
CodeIT har spesialisert seg pĂ„ «Automatic Identification» og tilknyttede informasjons- og kommunikasjonsteknologier, for smart koding og sporing av data. Uavhengig av avstand til produksjonsmiljĂžet og hvor dataene mĂ„tte oppstĂ„. «Automatic Identification» er en prosess for Ă„ maskinelt identifisere data gjennom et gitt sett metoder, teknologier, enheter og sensorer. For eksempel via strekkoder, RFID-brikker, magnetstriper, optiske minnekort eller andre informasjonsbĂŠrere av data. Da gjerne knyttet til ett – eller flere – objekter. Data som siden prosesseres i et system uten Ă„ bli hĂ„ndtert direkte av mennesker.

– Min drĂžm er Ă„ bli kvitt dokumentkontroll som funksjon. I oljenĂŠringen kan ofte 10 prosent av arbeidsstokken vĂŠre sysselsatt bare med dette. Å fjerne dokumentkontroll er med andre ord i seg selv et stort et stort lĂžft. I vĂ„rt system kan alle legge inn «sine» dokumenter – i stedet for Ă„ sende det til en dokumentkontroller – og de vil vĂŠre tilgjengelig for alle umiddelbart. Review workflows startes automatisk. Jeg vet jo av bitter erfaring at det ikke er enkelt Ă„ fĂ„ en hel bransje til Ă„ begynne Ă„ tenke nytt rundt gamle utfordringer, men kan olje- og gassnĂŠringen sĂ„ er jeg rimelig viss pĂ„ at ogsĂ„ byggenĂŠringen pĂ„ sikt vil skjĂžnne tegninga, avslutter Sanna.


Hvordan stÄr det til hos dere?

Dokumenter og tegninger lagret pÄ mailservere og i prosjektspesifikke mappestrukturer hindrer transparens, gjÞr prosessene personavhengige og umuliggjÞr gjenbruk av gode erfaringer. Symptomene er ofte lette Ä fÄ Þye pÄ. Her er de antatt vanligste:

  • Kommunikasjon skjer stort sett per e-post
  • Hvert prosjekt har sin egen mappestruktur pĂ„ server
  • Det er liten eller ingen kontroll pĂ„ tilgang og rettigheter
  • Det er vanskelig Ă„ finne og dele viktige dokumenter
  • Mye manuelt arbeid i forbindelse med leveranse og oppfĂžlging av dokumenter
  • Ingen har full kontroll pĂ„ interne og eksterne tidsfrister i forbindelse med sjekk- og godkjenningsrutiner
  • Stadige utfordringer angĂ„ende revisjonskontroll og status pĂ„ dokumenter og prosesser
  • Mye manuelt arbeid for Ă„ ivareta distribusjon til faste oppgaver og prosesser
  • Et jevnt og vedvarende mas for Ă„ tilfredsstille kundenes Ăžkende krav til – og behov for – dokumentasjon