Teams-tur: Praktisk bruk av Teams i BIM Verdi

Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email

Date/Time
Date(s) - 26/11/2020
2:00 pm - 3:00 pm

Categories


Praktisk innføring i hvordan vi bruker MS Teams

Vi bruker Teams til prosjektarbeid (Planner), møter, delte Office-dokumenter i våre ca. 120 Teams-grupper. Innmelding i BIM Verdi skjer her

  • Påmelding til våre Teams-turer skjer nederst på denne siden eller ved å velge dato på www.bimvedi.no/events
  • Du får en invitasjon med lenke til den Teams-turen du har valgt – etter du er registrert
  • Teams-turer er en del av vår digitale Kompetansedugnad. Du kan foreslå tema som vi kan ta inn her. Vi tar kontakt.

Praktisk info til Teams-turen:

  1. Du bør ha to skjermer: en for kurspresentasjonen og en der du kan prøve selv. Husk å teste lyd, bilde og nettverksforbindelse på forhånd.
  2. Vi bruker chat’en i Teams-møtet for spørsmål til hver gjennomføring

Basis-tur Teams (01) – ca. 30 min.

  1. Valg av vert/register (oppe til høyre)
    1. Du kan bytte vert i nedtrekkslisten dersom du har brukt samme epostadresse
      1. NB: ikke skift vert under en videokonf., da blir du kastet ut
  2. Roller
    1. Deltaker og eier i egen org./domene
    2. Gjest/ekstern: Roller: eier, medlem, gjest
  3. Hovedstrukturen
    1. Grupper/Teams
      1. Velge
      2. Lage ny
      3. Invitere (gjesten må være reg. i din Outlook-liste?)
        1. Valg:
          1. Tilgang til alle kanaler i Teamet eller
          2. Tilgang til spesielle kanaler
      4. Slå på varsling: Velg gruppe + tre punkter – oppe til høyre
      5. BIM Verdi: Egne grupper for hver deltaker-organisasjon, prosjekt/pilot, TemaGruppe, arrangement
    2. Kanaler
      1. Generelt (default – kan ikke endres)
      2. Ny kanaler
        1. Tips: ikke lag for mange kanaler. Egne kanaler for definerte (del)prosjekter og deltakere
    3. Faner
      1. Velg apper, eks.
        1. Wiki: Brukes til møtelogg i BIM Verdi
        2. Planner
        3. Web (URL)
  4. Venstre-menyen
    1. Aktivitet: alle elementer i kronologisk rekkefølge
    2. Samtaler/chat: bruk @mention for personer og Teams-navn (det lages en felles epostadr. for alle deltakerne i hvert Team. Du kan bestemme om den kan brukes som inngående adresse)
    3. Teams: Trykk på ‘filterknappen’ for å søke – eller legg til nytt Team (kun for ‘eier’)
    4. Kalender: du ser egen Outlook-kalender og kan sette opp Teamsmøter m.m.
    5. Anrop: her kan du ringe – via Teams – til dine Outlook-kontakter
    6. Filer: alle filer du har i alle skyene. Disse kan også sees fra Sharepoint eller OneDrive
      1. Opprette filer og foldere
    7. Hjelp: lenker til kurs og guider

Teams kunnskapsressurser – generelt

  • Rettigheter for eier og gjest

Andre Teams-turer (under planlegging)

Dokumenter og filer i Teams (02)

  1. Sammenhengen mellom OneDrive (filbibliotek), Sharepoint (filer og sider) og Teams (filer, grupper, apper)
  2. Øvelser

Videomøter i Teams (03)

  1. Dele skjerm
  2. Opptak og deling av opptak

BIM Verdi Startpakker – (04) 1 times innføring

Her gir vi en overordnet innføring i muligheter og verktøy for å komme raskt i gang med eksisterende, digitale løsninger innen

  1. Varevalg basert på egenskaper i modell
  2. Varebestilling fra modell.
    1. Se eksempler fra TemaGruppe 01 Byggevarelogistikk
    2. Se intensivprogrammet ByggSmart (kommer)
  3. Eiendomsdrift fra BIM
    1. Se eksempler fra TemaGruppe 01 Byggevarelogistikk
  4. Byggeplasslogistikk, herunder SMS

Lenke for nett-møte:

Bookings


Map Unavailable