BIM Verdi er et åpent nettverk for praktiske prosjekter som skal gi nytteverdi for deltakere og samfunnet.

Vi har 6 temagrupper. 4 av disse representerer faser i byggets livsløp. BIMtech-gruppen skal støtte formålsBIM’ene med teknologisk kunnskap om bl.a. kunstig intelligens.

Det er vårt mål å skape varige verdier gjennom avgrensede, praktiske og banebrytende digitale løsninger, fortrinnsvis basert på åpne standarder med bygningsinformasjonsmodellen som referanse.

Vår historie startet i 2013 da blant andre Backe Østfold, Værste as, Bravida og BIM-teknikerlinjen på Fagskolen i Østfold ønsket å skaffe seg praktisk erfaring med ulike åpenBIM-løsninger. Initiativet ble støttet av Innovasjon Norges Bedriftsnettverksprogram i 2016-18. Deltakerne var så fornøyde med metodikken og resultatene vi oppnådde at de ønsket å finansiere arbeidet videre fra egne lommer. Det er vi glade for.

Se ulike deltakernivåer og priser – og gjør din registrering her!

1

Deltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

  • Tilgang til teamsgrupper for informasjons og diskusjoner.
  • Deltakelse på lukkede fagmøter
  • Rabatt på egne konferanser – og noen andre vi gjør avtale med.

Pris per kalenderår er kr. 8.000 + mva.

Prisen inkluderer 3 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

2

ProsjektDeltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Deltaker’ +

Pris per kalenderår er kr. 24.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

3

Partner

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Prosjektdeltaker’ +

  • Deltakelse i Prosjekt & Partnerforum
  • Mulig deltakelse i styringsgruppe
  • Definere piloter og satsninger
  • Utvidet rådgivning/konsultasjon

Pris per kalenderår er kr. 48.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

Ny-registreringer og oppgraderinger faktureres fra det kvartalet registreringen skjer – og ut året. Nye deltakere/partnere forplikter seg for deltakelse i 24 mndr. Nedgradering og utmelding må skje i foretaksprofilen på MInSide innen 1.12. for påfølgende år.

Dette får du som deltaker, prosjektdeltaker eller partner:

Grunnleggende, praktisk kunnskap om digitalisering og BIM
  • Oppstartmøte med kartlegging av behov og muligheter.
  • Definisjon av egne ønsker, behov, utfordringer, pes (må være innlogget på MinSide). (samtaler og reg. skjema) og oppfølging av disse.
  • Rådgivning og veiledning som skal gi økt forståelse for markeds- og effektiviseringmuligheter.
  • Praktisk opplæring i bruk av MS Teams og andre digitale samhandlingsverktøy. Tilgang til egen Teams-gruppe for individuell oppfølging og nettverksarbeid og over 200 Teams-grupper for prosjekter, temagrupper, nettverkskolleger m.m. Se oversikt på gruppen BIM Verdi Arena for å be om tilgang til den enkelte gruppe.
  • Deltakelse i praktiske piloter og prosjekter i samspill med våre temagrupper:
    • ByggesaksBIM
    • ProsjektBIM (prosjektering og bygging)
    • EiendomsBIM for drift
    • MiljøBIM
    • SirkBIM
    • BIMtech
  • Deltakelse i VerdiVerksteder for oppstart av piloter og PilotSeminarer for presentasjon av ny kunnskap og løsninger
Prosjektmuligheter og søknadsbistand – for partnere og prosjektdeltakere
  • Bistand til søknadsutvikling med behov, problemstillinger og innovasjonshøyde samt finne partnere og mulige prosjektmidler
Markedsmuligheter gjennom nettverksarbeid og målrettet kompetanseutvikling
  • Tilgang til et sterkt kompetansenettverk med praktisk kunnskap om løsninger, ressurser, markeds- og prosjektmuligheter samt verktøykunnskap. Se oversikt over deltakere.
Profilering og synlighet

Her finner du våre deltakere og en kalender over aktiviteter

Våre deltakere
Kalender

Vi arrangerer gjennom hele året kurs, seminarer og nettverksmøter. Sjekk om du finner et som passer for deg. I disse dager foregår det meste interaktivt på nett, men vi håper å komme i gang med faktiske møter så fort dette atter er tilrådelig.

Åpent medlemsmøte i buildingSMART Norge og pilotseminar i BIM Verdinettverk

07.06.17 kl 14:00 – 19:00



og
bedriftsnettverk nettverkseier medfinansiør

 

7. juni 2017 kl 14-17 på Teknologihuset, Oslo – med sosialfaglig mingling & møter kl 17-19

“Show & Tell” –
erfaringer fra bruk av BIM i byggeprosjekter.

  • Hør brukernes erfaringer (leverandørene står i bakre rekke her).
  • Fokus på økt samspill mellom bygg og IT-miljøer, inkl. behov for en felles sosialfaglig møteplass.
  • Forberedelser til Digital Arena på ByggReisDeg 18.-21. okt.
  • Sett av kvelden: Mingle/møtetid med servering kl 17-19.

 Målgrupper: Digitaliseringsforkjempere og -skeptikere fra BAE-næringene, IT-leverandører, andre digitaliserings- og BIM-interesserte. Påmelding: se under.

 

Arrangements-
partnere:
logo
BIM Verdinettverk 
BIM Verdinettverk Øst er støttet av 

Print bimsync300black NTICad Østfold FK sorum_kommune-høyde nmbu
Ecoonline-1 logiq-1 mr-fk-logo proffsalg
norgips-2 logo-byggevareindustrien1 smartconstructioncluster vinn_logo_farge

Program:

Tid Tema
14:00 Velkommen ved Anstein Skinnarland, buildingSMART Norge og Bård Krogshus, BIM Verdinettverk.

  • Den Digitale Byggeplass, Den Digitale Tvilling, Felleskomponenter og Muliggjørere: begreper fra Digitalt Veikart/BNL som skaper struktur og referanser på ‘den digitale reisen’. Ved Lars Chr. Christensen, multiBIM.
  • Oppstart av programvaregruppe i bSN? Ved Sigve Pettersen, buildingSMART Norge.
  • Dagens prosjekt- og pilotinnslag – kort presentasjon. Nettverksdel kl 17-19 med muligheter for møter med prosjektene.

Digitalt Veikart for byggenæringene:


14:20 Hvordan kan bestillere, IT og bygg skape nye løsninger sammen? Veien mot bedre forståelse for digitaliseringsmulighetene. Tanker om møteplasser, felleskomponenter, prosjektarenaer mellom IT og BAE. Ved Anstein Skinnarland, buildingSMART.

  1. BIM Verktøyoversikt: Hvilke digitale verktøy passer for meg? Ved Sigve Pettersen, bSN og Bård Krogshus.
  2. BIM Prosjektbase: Forslag til oversikt over byggeprosjekter med BIM. Ved Pål Engeseth, NorgeBygges og Bård Krogshus.
  3. Markedsplasser

 BIM Verktøyoversikt (beta):


Digital Arena på


Innovasjonskontrakter
med krevende kunder:


14:50 Pause

Foreløpig oversikt over tema og prosjekter – hentet fra BIM Prosjektbase:

 
Stor sal (100 pers., 3. etg.) – FORELØPIG PROGRAM – ENDRINGER KAN GJØRES Kl. 17:30 – 18:30
15:00-16:40

inkl pause.

Prosjekteksempler på Den digitale Byggeplass (krav, underlag og prosjektering), Den Digitale Tvilling (for bygging, beriking og drift) og Digital Produktinformasjon (geometri, egenskaper, priser, vedlikeholdsdata m.m.) 3. etg. Liten sal/innsikt (20 pl.), Fyrtårnet/styrerommet (12 pl.)

2. etg.: Spillrom (10 pl.), Tribunen (14 pl.), Blikkfang (6 pl.)

Prosjekt 1:

Finn forskrifter m.m. i BIM’en 

20 min. inkl. spm.

 

P1: Tjeneste:“BIM + Forskrifter = sant”

  • Brukere: Byggherre/søker/byggesaksbehandler som ønsker oversikt over forskrifter, vareleverandører etc. som er aktuelle for bygget/objektet.

Se hvordan forskriftene er et klikk i BIMen unna. For enhver aktør er tilgang på relevant informasjon til enhver tid viktig. Catenda og Norsk Byggtjeneste har koblet enhver BIM opp mot forskriftene. Dette er starten på en langt bedre digital knytning mellom byggeprosjekter og myndigheter. Ved Håvard Bell, Catenda og André Ruud, Norsk Byggtjeneste.

  • Prosjektkategori: Den Digitale Byggeplass
  • Behov/utfordring: Byggeregler, forskrifter og veiledninger og løsninger i en og samme BIM-modell.
  • Leverandører: Norsk Byggtjeneste, Catenda
  • BIM-verktøy: bimsync, Byggforskserien, NOBB/B-Link
Tilgjengelig kl 17.30-18.30 for utdyping : Ja – se under

Sted:

Prosjekt 2:

Varebestilling fra driftsBIM (del 1)

20 min. inkl. spm.

P2: Varebestilling fra driftsBIM – Effektivisering av bestilling av byggevarer og komponenter fra FDVU-BIM for å støtte vedlikeholdsoperasjoner og utviklingsprosjekter

Ved Jürgen Spindler, Sørum Kommune (bruker) Hans Kristian Grani, AREO as (leverandør).

Brukercase: Frogner skole, Sørum kommune.

Delmål:

* Hvilke data og funksjonalitet trenger å være i FDVU-BIM for å kunne understøtte varebestilling i typiske brukerscenarier
* Hvilke data og funksjonalitet trenger å ligge i varedatabase/ handelsportal for å kunne understøtte varebestilling
* Hva slags data og dokumentasjon bør følge vareleveransen og hvordan sørge for at den oppdaterer driftsmodellen på en enkel måte
* Identifisering av grensesnitt for meldingsutveksling mellom ulike system
* Identifiering av utvidelsesmuligheter for eventuelle senere prosjekt, f.eks EDI og NEB Supply

  • Behov/utfordring: Søk etter produkter og erstatningsprodukter og innhente varedata. BIM/CAD-plugin til NOBB/B-Link.Prosjektkategori: Den Digitale Byggeplass
  • Leverandører: AREO as, Norsk Byggtjeneste as, B-Link as, Proff Salg as
  • BIM-verktøy: AREO, NOBB/B-Link
Tilgjengelig kl 17.30-18.30 for utdyping : Ja

Sted:

Prosjekt 3:

FDV fra driftsBIM (fase 1)

20 min. inkl. spm.

P3: FDV-løsning fra åpen BIM-server.

  • Brukercase: TF-bygget på NMBU (Norges Miljø- og Bioteknologiske Universitet) + bygg fra Sørum Kommune, Østfold fylkeskommune.

Formålet med prosjektet er å utvikle løsninger som gjør at driftsorganisasjonen kan benytte seg av en «driftsBIM’en» i bredest mulig omfang. En driftsBIM er synonymt med en Digital Tvilling, altså et oppdatert og nøyaktig digitalt speilbilde av den respektive fysiske bygningen.

Prosjektet er temapilot i BIM Verdinettverk og fikk nylig støtte fra Innovasjon Norge.

Ved Linda Byström NMBU (bruker) og Halvor Jensen, NTI CADsenter (leverandør)

  • Behov/utfordring: Driftsorganisasjonen ønsker å legge inn og hente all FDV- informasjon på ett sted (BIM’en)
  • Leverandører: NTI CADcenter, Catenda, Ovitas, EcoOnline, Norsk Byggtjeneste
  • BIM-verktøy: MDoc FM, bimsync, NOBB/B-Link
Tilgjengelig kl 18.00-18.30 for utdyping : Ja – se under

Sted: Fyrtårnet/styrerommet (12 pl.)

 

16:00  Pause (15 min.)
Prosjekt 4:

Handelsmeldinger med BIM-data

20 min. inkl. spm.

P4: Praktisk bruk av ny standard for handelsmeldinger med BIM-data (NEB-Supply)  – en kjernekomponent i BIM-nivå 3.

  • Brukere: Entreprenører som ønsker effektiv varelogistikk.

Handel og industri har med støtte fra BIM Verdinettverk laget en standard (NEB-Supply) for elektronisk handel med entreprenørene. Data fra BIM’en kan nå brukes videre i verdikjeden, inn i ERP-systemer for varelogistikk, bestillinger m.m. Dette er en kjernekomponent for BIM-nivå 4. Hvorfor, hva krever det og hva kan det gi av nytte?

  • Leverandører: System- og meldingsformidlere, eks. Logiq som støtter NEB Supply.
  • Organisering og finansiering:
    • VIRKE Byggevarehandel (forvalter av standarden NEB Supply).
    • TemaPilot i BIM Verdinettverk (TP03).

Ved Dagfinn Paulsberg.

Prosjekt 5:

Tiltakslister og BIM modellserver

20 min. inkl. spm.

P5: Effektiv håndtering av avklaringspunkter og tiltakslister med BIM modellserver– Hvordan enkle prosesser skaper store verdier.

  • Kunde/bruker: Kruse-Smith v/Gunnar Skeie

Kruse Smith har gjort digitale prosesser om til praksis med enkle grep. Endelig kan verdien av BIM utnyttes langt bedre og prosjektet har full kontroll på utestående oppgaver til enhver tid.

  • Behov/utfordring: Få full oversikt over alle tiltak i prosjekteringsfasen og hvordan disse følges opp og sjekkes ut i modellen.
  • Leverandør: Catenda
  • BIM-verktøy: bimsync
  • Organisering og finansiering: Innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge.
16:40 Oppsummering. Refleksjoner om dagens innhold, format, sted etc. Tanker om en sosialfaglig møteplass m.m.
17:00 – 19:00

Enkel servering, mingling og møter.

Møteplanen under blir oppdatert under møtet. 3. etg. Liten sal (20 pl.), Fyrtårnet (12 pl.)

2. etg.: Spillrom (10 pl.), Tribunen (14 pl.), Blikkfang (6 pl.)

Pris: Gratis for medlemmer av buildingSMART Norge og BIM Verdinettverk, samt deltakere på CW-arr. ‘Digitalisering av Byggenæringen’. Pris for andre er 450 kr.

Plan for disponering av rom for nettverksdelen kl 17:00 – 19:00

17:00-17:30 17:30-18:00 18:00-18:30 18:30-19:00
3. et.: Liten sal/innsikt (20) P2: Varebestilling fra driftsBIM. Kontakt: Hans Kristian Grani.
3. et.: Fyrtårnet/styrerommet (12) FDV fra åpenBIM-server (lukket prosjektmøte). Kontakt: Halvor J./NTI P3: FDV fra åpenBIM-server (åpent). Kontakt: Halvor J./NTI
2. et.: Spillrommet (10) bSN programvaregruppe. Kontakt: Sigve P. BIM Verktøyoversikt.  Kontakt: Sigve P. og Bård K.
2. et.: Tribunerom/Lysningen (14)
2. et.: Blikkfang (6)

Se påmelding under







”]

Blog Posts

Artikler

[display-posts include_date="true" date_format="d.m.y" include_excerpt_dash="false" include_excerpt="true" category="”[370" image_size="medium" wrapper="div" wrapper_class="display-posts-listing grid" meta_key="_thumbnail_id"]

Betingelser for deltakelse og deltaker/partneravgift:

1) Deltaker-/partneravgiften fornyes aut. for et kalenderår eller 12 mndr. av gangen med mindre deltakelsen sies opp skriftlig innen utgangen av inneværende avtaleperiode. Unntaket er nye deltakere/partnere som forplikter seg til deltakelse i min. 24 mndr.

2) Tidspunkt for oppstart og avregning av oppgradering skjer fra og med det kvartalet registreringen eller endringen skjer, dvs. årsavgiften har 4 deler.

3) Utdanningsinstitusjoner, foretak med lavere driftsinntekter enn 5 mnok., ikke-kommersielle foretak og oppstartsbedrifter (yngre enn 2 år) kan få inntil 50% redusert deltakeravgift i en periode.

Vurderer du å gå inn som partner for å ta hele nettverket BIM Verdi i bruk for å løse dine spesifikke utfordringer og problemstillinger, så ta gjerne kontakt med Bård Krogshus på baard@bimverdi.no eller telefon 95855555, for en uforpliktende prat om mulighetene.

På MinSide kan du registrere en gratis kontaktprofil for å motta nyheter, registrere brukerhistorie etc. Samme sted finner du skjema for etablering av deltakerprofil m.m. Her kan du krysse av for type deltakelse.