BIM Verdi er et åpent nettverk for praktiske prosjekter som skal gi nytteverdi for deltakere og samfunnet.

Vi har 6 temagrupper. 4 av disse representerer faser i byggets livsløp. BIMtech-gruppen skal støtte formålsBIM’ene med teknologisk kunnskap om bl.a. kunstig intelligens.

Det er vårt mål å skape varige verdier gjennom avgrensede, praktiske og banebrytende digitale løsninger, fortrinnsvis basert på åpne standarder med bygningsinformasjonsmodellen som referanse.

Vår historie startet i 2013 da blant andre Backe Østfold, Værste as, Bravida og BIM-teknikerlinjen på Fagskolen i Østfold ønsket å skaffe seg praktisk erfaring med ulike åpenBIM-løsninger. Initiativet ble støttet av Innovasjon Norges Bedriftsnettverksprogram i 2016-18. Deltakerne var så fornøyde med metodikken og resultatene vi oppnådde at de ønsket å finansiere arbeidet videre fra egne lommer. Det er vi glade for.

Se ulike deltakernivåer og priser – og gjør din registrering her!

1

Deltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

  • Tilgang til teamsgrupper for informasjons og diskusjoner.
  • Deltakelse på lukkede fagmøter
  • Rabatt på egne konferanser – og noen andre vi gjør avtale med.

Pris per kalenderår er kr. 8.000 + mva.

Prisen inkluderer 3 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

2

ProsjektDeltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Deltaker’ +

Pris per kalenderår er kr. 24.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

3

Partner

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Prosjektdeltaker’ +

  • Deltakelse i Prosjekt & Partnerforum
  • Mulig deltakelse i styringsgruppe
  • Definere piloter og satsninger
  • Utvidet rådgivning/konsultasjon

Pris per kalenderår er kr. 48.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

Ny-registreringer og oppgraderinger faktureres fra det kvartalet registreringen skjer – og ut året. Nye deltakere/partnere forplikter seg for deltakelse i 24 mndr. Nedgradering og utmelding må skje i foretaksprofilen på MInSide innen 1.12. for påfølgende år.

Dette får du som deltaker, prosjektdeltaker eller partner:

Grunnleggende, praktisk kunnskap om digitalisering og BIM
  • Oppstartmøte med kartlegging av behov og muligheter.
  • Definisjon av egne ønsker, behov, utfordringer, pes (må være innlogget på MinSide). (samtaler og reg. skjema) og oppfølging av disse.
  • Rådgivning og veiledning som skal gi økt forståelse for markeds- og effektiviseringmuligheter.
  • Praktisk opplæring i bruk av MS Teams og andre digitale samhandlingsverktøy. Tilgang til egen Teams-gruppe for individuell oppfølging og nettverksarbeid og over 200 Teams-grupper for prosjekter, temagrupper, nettverkskolleger m.m. Se oversikt på gruppen BIM Verdi Arena for å be om tilgang til den enkelte gruppe.
  • Deltakelse i praktiske piloter og prosjekter i samspill med våre temagrupper:
    • ByggesaksBIM
    • ProsjektBIM (prosjektering og bygging)
    • EiendomsBIM for drift
    • MiljøBIM
    • SirkBIM
    • BIMtech
  • Deltakelse i VerdiVerksteder for oppstart av piloter og PilotSeminarer for presentasjon av ny kunnskap og løsninger
Prosjektmuligheter og søknadsbistand – for partnere og prosjektdeltakere
  • Bistand til søknadsutvikling med behov, problemstillinger og innovasjonshøyde samt finne partnere og mulige prosjektmidler
Markedsmuligheter gjennom nettverksarbeid og målrettet kompetanseutvikling
  • Tilgang til et sterkt kompetansenettverk med praktisk kunnskap om løsninger, ressurser, markeds- og prosjektmuligheter samt verktøykunnskap. Se oversikt over deltakere.
Profilering og synlighet

Her finner du våre deltakere og en kalender over aktiviteter

Våre deltakere
Kalender

Vi arrangerer gjennom hele året kurs, seminarer og nettverksmøter. Sjekk om du finner et som passer for deg. I disse dager foregår det meste interaktivt på nett, men vi håper å komme i gang med faktiske møter så fort dette atter er tilrådelig.

Workshop med NTNU: hvordan ulike digitale løsninger kan støtte økt gjenbruk i BAE-næringen.

07.12.21 kl 12:00 – 14:00



Dette er en første i en serie på tre workshop i GrowingCricle prosjektet mellom NTNU og Universitetet i Porto. Denne serien med workshoper har som ambisjon å tilgjengeliggjøre kompetanse om hvordan man bruke digitale løsninger for å realisere økt sirkularitet.

Vi i GrowingCircle prosjektet ( https://growingcircle.netlify.app/project/ ) ønsker å invitere deg – og/eller en annen fra din virksomhet til en nettbasert workshop om hvordan ulike digitale løsninger kan støtte økt gjenbruk i BAE-næringen.

Hva som er tema for denne workshopen

Vi starter med å se på hva som må på plass for å iverksette digitale løsninger. Dette er et ikke-teknisk tema der vi fokuserer på rammebetingelser for utvikling og iverksetting av løsninger for praktisk bruk i hele BAE-næringen – private, kommersielle og offentlige.

Tema Neste tema vil være hvordan ulike digitale løsninger for produkt data; produktdokumentasjon, digital tvilling o.l. og hvordan digital teknologi kan bidra til å realisere løsninger.

Siste tema vil fokusere på hvordan vi kan formidle denne type kunnskap og ferdigheter til utdanningssektoren og næringen.

Hvordan få mest utbytte av denne workshopen

Som rammeverk for første workshopen vil vi benytte Integrated Design and Delivery Solutions (IDDS) er vi ser på samspillet mellom mennesker, prosesser og teknologi. Implementering vurderes i forhold til drivere for endring, muliggjørere, barrierer og muligheter på kort, mellomlang og lang sikt.

  – dine synspunkter

For at denne workshopen skal bli best mulig, så ønsker vi innspill fra deg på hva vi bør legge mest vekt på i denne, og/eller kommende workshopen: https://nettskjema.no/a/growingcricle-7des21

  – agenda

Workshopen vil bestå av en introduksjon fra meg og en kort presentasjon på engelsk fra Pedro Meda fra Porto University. Deretter en svært kort presentasjon av alle som er med.

Hoveddelen vil være diskusjoner i smågruppe og i fellesskap.

Vi benytter Mentimeter for at alle skal kunne svare på spørsmål, og komme med kommentarer. Svarene tas deretter opp i plenum for supplering og prioritering.

Vi avslutter med en oppsummering og veien videre

 

Hvem er invitert

Vi har invitert ledere og fagpersoner virksomheter som jobber for økt gjenbruk.

Vi har sendt ut en invitasjon til Zoom-møte, som du kan videresende til andre relevante personer i din virksoment, dersom du ikke kan delta selv. Dette er ikke workshop der man kan komme for å få frem sin løsning, eller et webinar for å høre på hva andre gjør. VI legger opp til aktiv deltakelse.

Lenker

–  GrowingCricle prosjektet:  https://growingcircle.netlify.app/project/

Nasjonal strategi for ein grøn, sirkulær økonomi: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-ein-gron-sirkular-okonomi/id2861253/

Bare ta kontakt med meg om det er noe dere ønsker å ta opp

Håper å ser deg på workshopen tirsdag 7. des. kl. . kl. 12:15 – 13:55

–  pålogging og småprat fra kl. 12:05

 

Eilif Hjelseth, PhD

Professor in Building Information Modelling

Department of Civil and Environmental Engineering
Norwegian University of Science and Technology



– Ekstern link til program/påmelding




”]

Blog Posts

Artikler

[display-posts include_date="true" date_format="d.m.y" include_excerpt_dash="false" include_excerpt="true" category="”[370" image_size="medium" wrapper="div" wrapper_class="display-posts-listing grid" meta_key="_thumbnail_id"]

Betingelser for deltakelse og deltaker/partneravgift:

1) Deltaker-/partneravgiften fornyes aut. for et kalenderår eller 12 mndr. av gangen med mindre deltakelsen sies opp skriftlig innen utgangen av inneværende avtaleperiode. Unntaket er nye deltakere/partnere som forplikter seg til deltakelse i min. 24 mndr.

2) Tidspunkt for oppstart og avregning av oppgradering skjer fra og med det kvartalet registreringen eller endringen skjer, dvs. årsavgiften har 4 deler.

3) Utdanningsinstitusjoner, foretak med lavere driftsinntekter enn 5 mnok., ikke-kommersielle foretak og oppstartsbedrifter (yngre enn 2 år) kan få inntil 50% redusert deltakeravgift i en periode.

Vurderer du å gå inn som partner for å ta hele nettverket BIM Verdi i bruk for å løse dine spesifikke utfordringer og problemstillinger, så ta gjerne kontakt med Bård Krogshus på baard@bimverdi.no eller telefon 95855555, for en uforpliktende prat om mulighetene.

På MinSide kan du registrere en gratis kontaktprofil for å motta nyheter, registrere brukerhistorie etc. Samme sted finner du skjema for etablering av deltakerprofil m.m. Her kan du krysse av for type deltakelse.