BIM Verdi er et åpent nettverk for praktiske prosjekter som skal gi nytteverdi for deltakere og samfunnet.

Vi har 6 temagrupper. 4 av disse representerer faser i byggets livsløp. BIMtech-gruppen skal støtte formålsBIM’ene med teknologisk kunnskap om bl.a. kunstig intelligens.

Det er vårt mål å skape varige verdier gjennom avgrensede, praktiske og banebrytende digitale løsninger, fortrinnsvis basert på åpne standarder med bygningsinformasjonsmodellen som referanse.

Vår historie startet i 2013 da blant andre Backe Østfold, Værste as, Bravida og BIM-teknikerlinjen på Fagskolen i Østfold ønsket å skaffe seg praktisk erfaring med ulike åpenBIM-løsninger. Initiativet ble støttet av Innovasjon Norges Bedriftsnettverksprogram i 2016-18. Deltakerne var så fornøyde med metodikken og resultatene vi oppnådde at de ønsket å finansiere arbeidet videre fra egne lommer. Det er vi glade for.

Se ulike deltakernivåer og priser – og gjør din registrering her!

1

Deltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

  • Tilgang til teamsgrupper for informasjons og diskusjoner.
  • Deltakelse på lukkede fagmøter
  • Rabatt på egne konferanser – og noen andre vi gjør avtale med.

Pris per kalenderår er kr. 8.000 + mva.

Prisen inkluderer 3 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

2

ProsjektDeltaker

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Deltaker’ +

Pris per kalenderår er kr. 24.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

50% rabatt for bedrifter med omsetning under 5 mnok.

3

Partner

Tjenester og fordeler:

Se ‘Tjenestebiblioteket’ +

Som ‘Prosjektdeltaker’ +

  • Deltakelse i Prosjekt & Partnerforum
  • Mulig deltakelse i styringsgruppe
  • Definere piloter og satsninger
  • Utvidet rådgivning/konsultasjon

Pris per kalenderår er kr. 48.000 + mva.

Prisen inkluderer 4 personer fra samme foretak.

Ny-registreringer og oppgraderinger faktureres fra det kvartalet registreringen skjer – og ut året. Nye deltakere/partnere forplikter seg for deltakelse i 24 mndr. Nedgradering og utmelding må skje i foretaksprofilen på MInSide innen 1.12. for påfølgende år.

Dette får du som deltaker, prosjektdeltaker eller partner:

Grunnleggende, praktisk kunnskap om digitalisering og BIM
  • Oppstartmøte med kartlegging av behov og muligheter.
  • Definisjon av egne ønsker, behov, utfordringer, pes (må være innlogget på MinSide). (samtaler og reg. skjema) og oppfølging av disse.
  • Rådgivning og veiledning som skal gi økt forståelse for markeds- og effektiviseringmuligheter.
  • Praktisk opplæring i bruk av MS Teams og andre digitale samhandlingsverktøy. Tilgang til egen Teams-gruppe for individuell oppfølging og nettverksarbeid og over 200 Teams-grupper for prosjekter, temagrupper, nettverkskolleger m.m. Se oversikt på gruppen BIM Verdi Arena for å be om tilgang til den enkelte gruppe.
  • Deltakelse i praktiske piloter og prosjekter i samspill med våre temagrupper:
    • ByggesaksBIM
    • ProsjektBIM (prosjektering og bygging)
    • EiendomsBIM for drift
    • MiljøBIM
    • SirkBIM
    • BIMtech
  • Deltakelse i VerdiVerksteder for oppstart av piloter og PilotSeminarer for presentasjon av ny kunnskap og løsninger
Prosjektmuligheter og søknadsbistand – for partnere og prosjektdeltakere
  • Bistand til søknadsutvikling med behov, problemstillinger og innovasjonshøyde samt finne partnere og mulige prosjektmidler
Markedsmuligheter gjennom nettverksarbeid og målrettet kompetanseutvikling
  • Tilgang til et sterkt kompetansenettverk med praktisk kunnskap om løsninger, ressurser, markeds- og prosjektmuligheter samt verktøykunnskap. Se oversikt over deltakere.
Profilering og synlighet

Her finner du våre deltakere og en kalender over aktiviteter

Våre deltakere
Kalender

Vi arrangerer gjennom hele året kurs, seminarer og nettverksmøter. Sjekk om du finner et som passer for deg. I disse dager foregår det meste interaktivt på nett, men vi håper å komme i gang med faktiske møter så fort dette atter er tilrådelig.

Fra prosjektBIM til driftsBIM – og miljøBIM

20.10.22 kl 11:00 – 15:30


– Teams-folder med opptak og presentasjoner (for deltakere i BIM Verdi)


Program for dagen
11:00 Lunsj i hånda på møterom Bikuben, Oluf Thesens vei 35, 1430 Ås. Se  https://link.mazemap.com/8ukavtKg 
11:10 Omvisning på Veterinærbygningen fra inngang Hippocampus: https://link.mazemap.com/CVxrJHrj
12:15 SLP – Samlokaliseringsprosjektet – Veterinærhøgskolen fra Adamstuen til Campus Ås, v/Per Roar Nordby, Statsbygg
12:30 Erfaringer med mottak og migrering fra Statsbygg til NMBU, v/Harald Nitavskis, Digital Eiendomsforvaltning, NMBU.
13:00 pause
13:10 BIM i Statsbygg – SIMBA 2.1 Ved Steen Sunesen, Leder BIM-gruppen/utvikling SIMBA, Statsbygg
“Den fagre nye verden og den strevsomme veien dit”. Potensial, utfordringer og mulige løsninger med BIM i drift.
Utfordringer: Tilgang til – og levering av – data, vedlikehold av data og ansvar/økonomi for dette.
14:00 Miljødata og BIM.
Hvordan bør BIM’en (modellen) settes opp for å brukes til å beregne og visualisere klimabelastninger?
Nye krav skaper nye muligheter med nye verktøy. MiljøBIM-prosjektet v/Bård Krogshus, BIM Verdi.
14:20 Behov, utfordringer og muligheter med BIM’en som informasjonsbærer i drift.
Verktøy og erfaringer i NMBU eiendomsdrift
Modellens relasjon til FDVU-dokumentasjon (NS 3456 FDVU) – Standardiseringsarbeid for “NS 8360-3 Referansemetode og krav til digital dokumentasjon for driftsfasen”, Steen Sunesen, Statsbygg og komitéleder SN/K380.
14:40 Oppsummering


– Program med påmelding (events)





”]

Blog Posts

Artikler

[display-posts include_date="true" date_format="d.m.y" include_excerpt_dash="false" include_excerpt="true" category="”[370" image_size="medium" wrapper="div" wrapper_class="display-posts-listing grid" meta_key="_thumbnail_id"]

Betingelser for deltakelse og deltaker/partneravgift:

1) Deltaker-/partneravgiften fornyes aut. for et kalenderår eller 12 mndr. av gangen med mindre deltakelsen sies opp skriftlig innen utgangen av inneværende avtaleperiode. Unntaket er nye deltakere/partnere som forplikter seg til deltakelse i min. 24 mndr.

2) Tidspunkt for oppstart og avregning av oppgradering skjer fra og med det kvartalet registreringen eller endringen skjer, dvs. årsavgiften har 4 deler.

3) Utdanningsinstitusjoner, foretak med lavere driftsinntekter enn 5 mnok., ikke-kommersielle foretak og oppstartsbedrifter (yngre enn 2 år) kan få inntil 50% redusert deltakeravgift i en periode.

Vurderer du å gå inn som partner for å ta hele nettverket BIM Verdi i bruk for å løse dine spesifikke utfordringer og problemstillinger, så ta gjerne kontakt med Bård Krogshus på baard@bimverdi.no eller telefon 95855555, for en uforpliktende prat om mulighetene.

På MinSide kan du registrere en gratis kontaktprofil for å motta nyheter, registrere brukerhistorie etc. Samme sted finner du skjema for etablering av deltakerprofil m.m. Her kan du krysse av for type deltakelse.