Ny tjeneste fra nettverket: Bistand til å løse eller vise CASE som gir økt produktivitet og bedre miljø-løsninger.

Sammen med gode fagrådgivere vil vi bistå med å løse og vise konkrete og praktiske CASE som bruker BIM, kunstig intelligens, modellvalidering med IDS – eller andre ‘muliggjørende’ teknologier – for bedre økonomi og miljø.

Du kan registrere og oppdatere din CASE her (krever brukerregistrering). Det er foreløpig en begrensning på ÈN case per registrert person.

Utvalgte case vil bli koblet til deltakere, verktøy og artikler og presentert på web – og diskutert i Teams-grupper og på temamøter. Hensikten er å skape aktivitet, kunnskap og nytteverdi med høy relevans for deltakerne.

Hvilke typer case snakker vi om – og hvor hører de hjemme?

  • Problem-case: Du har en utfordring som du ønsker å løse i nettverket.
  • Løsnings-case: Du har en løsning som du ønsker å vise i nettverket.
  • Beste praksis-case: Casen er koblet til et reellt byggeprosjekt og/eller tjeneste/funksjon som representerer en ny eller mer effektiv løsning.
  • Bedriftsnivå: Prioritert nivå i BIM Verdi for å skape kortsiktig nytteverdi for case-eier og involverte deltakere.
  • Prosjektnivå: Vi vil vise problemer og løsninger knyttet til reelle prosjekter.
  • Bransjenivå: Her må bransjeorganisasjoner etc. involveres.

Hvordan jobber vi videre med ditt case-innspill?

  • For at vi skal bistå i prosessen med å løse eller vise en case, så må du enten
    • ha valgt å publisere casen (du må velge ‘publiser’ nederst i case-registrering-skjemaet) eller
    • være listet som deltaker i nettverket. Da vil vil bistå med å klargjøre innspillet for publisering og videre prosess.
  • Veien videre for en case som er publisert på vår web-side for case (kommer)
    • Fase 1: Registere interesenter Vurdering og diskusjoner
      • For alle (deltaker eller ikke): Vi publiserer din case på www.bimverdi.no (kommer i jan’25) og velger ut case for videre arbeid i våre tema-møter
      • For deltakere i BIM Verdi:
        • vi legger inn link til foretaksprofil, evnt. verktøy og artikler og viser denne i nyhetsbrev, diskuterer på temamøter etc. evnt. gi bistand til søknadsutvikling.
    • Fase 2: Aktiv bearbeiding med fagrådgivere, partnersøk, utprøving med BIM- og KI-verktøy etc.:
      • Vi avklarer videre prosess – med case-eier – rundt målsettinger, milepæler, ressursbruk og oppgradering til Prosjektdeltaker i BIM Verdi.
      • Vi setter opp et diskusjonsområde for casen i Teams/Loop for videre bearbeiding med tilgang for involverte personer.

I bearbeidingen bruker vi verktøy fra vårt utvalg av ReferanseRessurser, bl.a. disse:

RR5: Fra problem til rotårsak

RR4: Effektmodellen