Takk for din registrering av brukerhistorie.
Du skal ha fått en epost som sier hvordan du kan redigere din brukerhistorie.
Når det gjelder utvalg av brukerhistorier til Bygg Reis Deg, så vil vi vurdere de beskrivelsene slik de fremkommer
Under ser du en liste over registreringer som har lagt inn bruker-organisasjon og målgrupper.
Ta kontakt med Bård Krogshus ved spørsmål.
# 327 ble oppdatert: 28-09-2021
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Representant for muliggjører:
____________________________________________________________________________________________
Cecilie Nødtvedt
leder bærekraft
JM Norge as
Trond Even Fagerli
teknisk sjef
Norgips Norge as
Beskrivelse av brukerhistorien:
ca. 30-35% av gipsen som kjøpes inn til et byggeprosjekt ender som gipsavfall (kapp, svinn) på byggeplassen. Gips er et materialintensivt produkt å produsere og for å redusere fotavtrykket må JM redusere forbruket av dette. Det er også lite bærekraftig for JM å kjøpe inn så store gipsmengder, for så å kaste 30-35%.
Avfall oppstår i hvert ledd av verdikjeden og i dette prosjektet går vi inn i hver fase for å eliminere avfall.
Det kreves samarbeid gjennom hele verdikjeden og vi må digitalisere og standardisere.
I den fasen vi er nå kartlegger vi hva som finnes av software for å løse overgangen fra JMs digitale konstruksjonsunderlag, scanning av råbygg og prosjektering av skreddersøm gipsplater til hvert enkelt rom i en bolig.
Stikkord eller tags for teknologi, målgrupper, tema etc. avfallsreduksjon, avfallsforebygging, gips, digitalisering, BIM, samarbeid, verdikjede, Ansvarlig forbruk og produksjon
Hovedmålgrupper for brukerhistorien: Bestillere og byggherrer, Prosjekterende (arkitekter, rådgivere), Utførende (entreprenører), Byggevareprodusenter og varehandel
Tallfestede økonomiske eller miljømessig gevinster eller effekter kan brukeren fremskaffe? Kostnadsreduksjon, Økt effektivisering, HMS, Co2-effekt
Digital løsning (produkt, tjeneste) som er sentral i brukerhistorien: Vi har kjørt en manuell prosess som vi nå vil automatisere. Vi stiller med strukturerte problemstillinger som vi ønsker å diskutere med mulige samarbeidspartnere. Link til produ
sent, leverandør eller teknisk løsning:
Link til informasjon/presse om brukerhistorien:
Overordnet effektberegning – med tall:
Effekter på salg (hvis tilgjengelig):
Uvisst/tvilsomt om JMs kunder er villige til å betale mer for en bolig som er produsert med lite avfall. Også uvisst om de er villige til å betale for en dyrere gipsplate.
Effekter på kostnader (hvis tilgjengelig):
Uvisst akkurat nå. Slik det ser ut nå må vi muligens gå over til en dyrere gipsplate for å realisere prosjektet.
Effekter på produktivitet (hvis tilgjengelig):
Montasjetiden av gips på vegg skal kunne reduseres med 50-70%.
Effekter på HMS (hvis tilgjengelig):
Unngå å måtte skjære til gips på byggeplassen. Mindre bæring av gips og kapp fra gips i produksjonen.
Miljø-effekter, eks. CO2-utslipp (hvis tilgjengelig):
ca. 130 tonn co2e per prosjekt.